Yrityksemme täytti 40 vuotta – se on pitkä aika mille tahansa firmalle. Vuosikymmenet ovat muuttaneet ja muokanneet toimialaamme, moni on pudonnut kelkasta ja uusia yrittäjiä on noussut rinnalle, ohikin. Tärkeintä on se, mitä olemme oppineet ja miten käytämme tuota oppia asiakkaidemme hyväksi. Kokosimme asiantuntijoidemme kanssa yksinkertaisen listan asioista, jotka auttavat tämän päivän yrityksiä tekemään järkeviä ja toimivia ratkaisuja hankkiessaan profiilituotteita ja rakentaessaan omaa brändiään työvaatteiden, liikelahjojen ja fyysisten kohtaamispisteiden kautta.
Vuonna 1982 meillä ei ollut verkkosivustoa, johon listaa kirjoittaa, mutta sama ajattelu on kulkenut perheemme ja yrityksemme arjessa läpi Nisa-Tuotteen historian. Olemalla ajankohtainen ja panostamalla omaan osaamiseen, suhtautumalla avoimesti uusiin ideoihin ja auttamalla omia verkostoja onnistumaan, menestyksemme voi jatkua vielä toiset 40 vuotta.
Toivottavasti tästä listasta on apua ja se auttaa selkeyttämään omia päätöksiä, säästämään aikaa ja kustannuksia.
1 – Kestävyys ja käytännöllisyys palkitaan
Suhtautuminen mainos- ja markkinointituotteisiin on muuttunut vuosikymmenien aikana radikaalisti. Ilmainen tavara ei ole enää välttämättä positiivinen asia. Kun mietit liikelahjoja, on kestävällä kehityksellä ja itse tuotteen käyttöarvolla merkittävä rooli positiivisen mielikuvan rakentamisessa. Lähde aina miettimään tuotteen roolia ja sen tarvetta, aloita suunnittelu vastaanottajan saamasta ratkaisusta ja tunteesta.
Työ- ja edustusvaatteissa käytännöllisyys tarkoittaa ensisijaisesti käyttötarkoitukseen sopivaa mallia, materiaalia sekä ergonomiaa. Esimerkiksi suomalaisten ruumiinrakenteen sekä eri mallien ja valmistajien mitoitusten tunteminen on erittäin tärkeää. Hankintavaiheessa on mietittävä myös tuotteen saatavuutta, pesua, käyttöikää, huoltoa sekä jälkikäsittelyä. Tuotteen pitää toimia yrityksen kokonaisvaltaiseen tarpeeseen ja käyttöön. Mitä tavoitellaan, miksi hankitaan ja kenelle tuote on tarkoitettu, näillä kysymyksillä päästään oikeisiin ratkaisuihin.
2 – Panosta suunnitteluun ja kiinnostavuuteen
Harvan yrityksen liikemerkki, eli logo, on brändinä erityisen kiinnostava. Hyvällä suunnittelulla tämä voidaan kuitenkin saavuttaa. Kun on valittu tuote, joka vastaa asiakkaan tarpeeseen tai tarjoaa arvoa vastaanottajalle, tuote myös välittää viestinsä.
Jos haluat painaa festivaaleille paidan, jolla henkilökunta erottuu vieraista, on selvää, että tämä ei välttämättä päädy arkivaatteeksi, kun se täyttää tavoitteensa. Jos taas haluat, että asiakkaasi ja kumppanisi käyttävät omaa tuotettasi, innostuvat siitä ja välittävät yrityksesi viestiä, suunnittele merkkaus laadukkaasti ja hienovaraisest. Tee merkinnästä kiinnostava, älä välttämättä korosta omaa logoa vaan luo tuote, jonka tekijän käyttäjä haluaa kertoa tai kohtaaja selvittää.
3 – Laatu korvaa määrän ja on aina kustannustehokkaampi valinta
Arkikäytössä oleva työvaate tai liikelahja, edustusvaate tai mainoskynä, halpojen kopioiden aika on jäänyt kauas taakse. Tee aina parempaa, älä enemmän. Oli kyse brändin rakentamisesta tai käyttöesineistä, myös taloudellinen lopputulos tukee panostamista laatuun.
Työvaatteen käyttöaika on kymmeniä kertoja pidempi kuin vapaa-ajan vaatetuksen, eikä yrityksesi profiili kasva edes vastaanottotiskillä toimimattoman kynän kyljessä. Sidosryhmäsi arvostavat lähestymistapaasi profiilituotteisiin ja ovat aidosti kiinnostuneita niiden käyttöarvosta, tarinasta ja vastuullisuudesta.
4 – Ajattele isompaa kokonaisuutta
Yhtenäinen linja ja toimiva kokonaisuus on brändin visuaalinen ydin. Vaikka tuotteet voidaan valmistaa ja toimittaa tänä päivänä erittäin nopeasti, kannattaa valinnoissa ja yhteensopivuudessa sekä tuotteiden istuvuudessa omaan ilmeeseesi käyttää aikaa. Asiantunteva ja osaava toimittaja pystyy mallintamaan tuotteet ja visualisoimaan kokonaisuuden ennen tuotannon aloittamista.
Tuotteiden on tarkoitus rakentaa siltoja kohtaamisten välille, kasvattaa brändin näkyvyyttä sekä vakuuttavuutta asiakkaat kaikissa kohtaamispisteissä. Yksittäiset ja hätiköidyt valinnat voivat olla jopa harhaanjohtavia ja haitallisia yrityksen brändille. Jos tuote ja sen ulkoasu ei kulje linjassa yleisen ilmeen ja muiden kanavien kanssa, ei vahvistavaa vaikutusta synny.
5 – Huomioi tuotteen koko elinkaari
Kun tuote on mietitty asiakaslähtöisesti, se on suunniteltu brändin ilmeen ja arvojen mukaiseksi, tuote tarjoaa asiakkaalle jotain kiinnostavaa tai parantaa oman henkilöstön arkea ja vahvistaa kohtaamisia, on aika käydä läpi tuotteen elinkaari.
Onko tuotteella jatkuvuutta, voidaanko sitä tilata säännöllisesti pienemmissä erissä, taata nopea saatavuus ilman pääoman sitomista. Kuinka helppoa tilaaminen ja toimittaminen on, mistä tuote tulee, missä se painetaan, kestääkö merkintä ja tuote. Voidaanko tuote kierrättää, onko tuote mahdollisesti jo kierrätettyä materiaalia ja onko sillä positiivinen ympäristövaikutus, voidaanko tuotteen tarinaa hyödyntää viestinnässä tukemaan yrityksen arvoja. Hyvä profiilituote voi vahvistaa yrityksen brändiä ja tarinaa myös muilla tavoin kuin käytössä. Se voi jäädä elämään omaa elämäänsä esimerkkinä hyvästä markkinoinnista tai yrityksen arvoista.
6 – Arvosta omaa aikaasi ja ota apu vastaan
Lopuksi on mainittava oma tärkein viestimme – valitse itsellesi kumppani, älä pelkkää painotaloa. Profiilituotteiden kanssa tehty 40 vuoden työ on saanut vuosikymmenien aikana myös uuden merkityksen. Kestävä kehitys, tilaus- ja toimitusketjujen saumattomuus ja osallistuminen tuotteiden suunnitteluun sekä asiakkaan auttaminen oikeissa valinnoissa on entistä tärkeämpää, jotta tuotteisiin tehty investointi kannattaa.
Anna meidän auttaa, henkilöstöltämme löytyy yhteensä reilusti yli 40 vuotta kokemusta, joka on sinun käytössäsi. Jätä siis katalogien selailu ja käytä se aika omaan työhösi, se on tuottavampaa ja kannattavampaa. Kerro meille mitä tarvitset, kenelle, miksi ja miten. Voimme luvata, että puolen tunnin keskustelu tiimimme kanssa korvaa tuntitolkulla etsimistä, vertailua tai kilpailuttamista ja viivan alle jää aikaa, rahaa ja oikeita ratkaisuja. Voimme tarjota myös toimivat esitykset ratkaisujen esittelyyn omassa organisaatiossa.
Ota rohkeasti yhteyttä ja kysy, me autamme sinua onnistumaan!