Tapahtumat ovat tärkeä osa yrityksen markkinointia ja usein myös taloudellisesti merkittävä panostus uusasiakashankintaan ja brändin rakentamiseen. Tapahtumat vaativat usein työtä ja vaivannäköä, siksi hyvä suunnittelu ja etenkin kohtaamisten suunnitelmallinen lähestyminen ovat ensiluokkaisen tärkeä osa menestymistä.
Keskustelimme tapahtumiin liittyvistä tuotteista – niiden käyttötarkoituksista ja ratkaisuista asiantuntijoiden kanssa ja kokosimme kompaktin listan vinkkejä onnistuneeseen tapahtumamarkkinointiin.
1 – Käytä promotuotteita vieraiden aktivointiin ja kohtaamisten luomiseen
Liian usein messuilla näkee passiivisia osastoja, joiden pöydillä seisoo karkkikulhoja ja mainosmateriaaleja. Henkilöstö odottaa, että joku ottaisi kontaktia. Kun suunnittelet osastoa, mieti osasto ja sen sisältö aktivoimaan kohtaamisia – rakenna syitä, joilla lähestyä kävijöitä.
Promokassin kanssa on helppo ottaa kontaktia ohikulkijoihin, joilla on kilpailijan materiaaleja kädessä – tarjoudu laittamaan esitteet kassiin, jossa on pohjiksi omat esitteesi. Samalla saat jalkautettua oman brändisi koko tapahtuman alueella ja kilpailijoiden logot jäävät kassissa omasi peittoon. Tarjoa esimerkiksi karkkeja aktiivisesti sopivan profiilin vieraille aloittaaksesi keskustelun ja ohjaa peremmälle hakemaan lisää.
Kun osaston henkilökunnalla on selkeät syyt ja toimivat materiaalit lähestyä vieraita, on työkin helpompaa. Yleisön aktiivisuus omalla osastolla näkyy ja kuuluu, tekee osastosta sekä yrityksestä kiinnostavan ja menestyvän.
2 – Vahvista yhtenäistä brändiä kaikissa kohtaamisissa
Lähde rakentamaan osastoa oman brand bookin kautta, jotta osasto vastaa muita kanavia ja potentiaalinen asiakas tunnistaa yrityksen myös tapahtuman jälkeen. Tarjoukset ja verkkosivut pitää olla helposti löydettävissä ja yhdistettävissä fyysiseen kohtaamiseen. Luo messutarjouksille omat linkit, jotka voi olla pysyviä kautta tapahtumien ja painettuna esim QR-koodeina kiinnostaviin materiaaleihin. Luo vaikka osastolle kiinnostava kuvauspaikka, jossa kamera tunnistaa kamppanjalinkin.
Yhteisen kokonaiskuvan rakentavat edustusvaatteet, osaston värimaailma, viestit, logot, kuvitus ja promotuotteet. Muista myös, että jokainen tuote ja materiaali edustaa brändiäsi ja sen persoonaa sekä arvomaailmaa. Profiloi siis osastosi yhteen yrityksesi arvojen ja position mukaan.
Promotuotteet kannattaa suunnitella vahvistamaan viestiä, jonka haluat tapahtumassa antaa. Jos myyt esimerkiksi näyttöjä sisältäviä tuotteita, puhdistusliina voi olla hyvä tapa iskulauseelle: “anna meidän auttaa pitämään nykyinen puhtaana, kunnes saadaan toimitettua sinulle uusi”. Kutsu tutustumaan.
3 – Hyödynnä kohdennettu yleisö pitkäkestoisesti
Kilpailut ja merkittävät messuedut kannattaa tuoda esiin niin, että yleisön saa vedettyä osastolle ja osallistuminen tehdä helpoksi. Selkeille kupongeille kerätyt sähköpostit tarpeeksi suurta palkintoa vastaan, tapahtuman vahvasti kohdennetulta yleisöltä, ovat monella kullanarvoista kotiin viemistä.
Pieniä arpajaisia voi järjestää promotuotteilla paikan päällä, yhden ison palkinnon kanssa voi kulkea läpi koko vuoden tapahtumat – vuoden lopussa arvottavan suuren palkinnon kannattaa liittyä omaan tuotteeseen tai palveluun, osallistujia haalia omissa kanavissa ja alan tapahtumista, jotta kilpailun kautta kerättyjen kontaktien laatu säilyy.
Hyvin suunniteltu osasto ja sen materiaalit, laadukkaat vaatteet ja tuotteet kestävät myös useiden tapahtumien läpi.
Suunnittele tavoitteet ja laske kohtaamisten arvo järkevästi
Moni pitää messutapahtumaa kalliina investointina. Kohtaamisten ja saavutetun näkyvyyden hintaa on hyvä verrata järkevällä tavalla vaikka digimarkkinointiin, sillä moni yritys maksaa mielellään esimerkiksi hakusanamainonnasta.
Googlen hakusanamainosten klikkihinnat ovat Suomessa keskimäärin lähes euron luokkaa. Luonnollisesti tämä vaihtelee toimialoittain, menestyvä verkkokauppa voi päästä edullisilla tuotteilla 10-20 senttiin, B2B -yritys taas maksaa 5-10 euroa sivustokävijästä.
Jos messuosasto maksaa 5000€ ja saat tapahtuman aikana 500 kontaktia, olet maksanut henkilökohtaisesta kohtaamisesta saman verran kuin keskiverto sivustokäynnistä. Jos puolet kontakteista osallistuu esimerkiksi tuotepalkinnon arvontaan ja puolet ottaa esitteesi yrityksesi messukassissa, olet saanut tuote ja materiaalikulua vastaan 250 potentiaalisen asiakkaan yhteystietoa sekä 250 liikkuvaa mainospaikkaa varmasti kohdennetulle yleisölle.
Anna meidän auttaa tapahtumien materiaalien ja promotuotteiden sekä edustusvaatteiden suunnittelussa ja tuotannossa. Alla olevista linkeistä pääset tutustumaan valmiisiin tuotekategorioihin ennen yhteydenottoa.