Vuosikymmenien aikana olemme valmistaneet, tuoneet maahan, keksineet ja kokeilleet monenlaisia tuotteita yritysten käyttöön, markkinointiin ja liikelahjoiksi. Listasimme porukalla omat suosikkimme matkan varrelta. Mukana myös pari erikoisuutta, jotka ovat siivittäneet omaa matkaanne.
Tunnetko tai muistatko sinä nämä brändituotteet?
1 – Saunalannevaate
Ehdoton peruspilari Nisa-Tuotteen tarinassa. Oma keksintömme, joita ommeltiin illat ja yöt kotona lasten ollessa pieniä ja yrityksen lähtiessä liikkeelle. 80-luvulla kauppaa käytiin saunassa ja saunaillat olivat ainoa oikea tyhy-päivä monelle maksukykyiselle yritykselle. Saunalannevaate pysyi iltamissa paremmin päällä kuin kietaistu pyyhe ja ajoi hienosti asiansa. Se oli aikansa innovaatio, “teknologiaa”, jota jaettiin ylpeinä oman firman painatuksella ja hankittiin saunaosastoille.
2 – Fruit of the Loom t-paidat
Vuonna 1851 perustettu puuvillatuotteiden valmistaja on ollut rekisteröitynä tuotemerkkinä vuodesta 1871. Meidän 40 vuoden kokemus kalpenee tarinalle, mutta yhtymäkohtia löytyy. Kun Fruit of the Loom lähti reilut 30 vuotta sitten valloittamaan Eurooppaa, olimme aallon harjalla mukana. Nisa oli tuotemerkin ensimmäinen Suomen maahantuoja ja nyt yli 30 Euroopan maassa toimiva yritys on edelleen monelle painettujen t-paitojen ykkösnimi. Music Televisionin huippuaikoina yritys mainosti rajusti musiikkivideoiden välissä omalla brändillä. Sinänsä hauskaa, että se tunnetaan nykyään juuri muiden logojen koristamista vaatteista.
3 – Kaikenlaiset kalsarit
Melko tuore esimerkki kiinnostavasta profiilituotteesta on Cramon “kalsarikampanja”. Euroopan johtava rakennuskonevuokrauksen konserni päivitti oman strategiansa ja uusi palvelulupaus päätettiin jalkauttaa asiakkaille painamalla se laadukkaisiin boksereihin. Lähetettiin yli 1000 paria boksereita sloganilla merkittynä meidän linjastosta suoraan asiakkaille. On kalsareita painettu aiemminkin moneen tarkoitukseen. Muistuu eräskin firma, joka aikanaan toteutti pikkutuhmaa huumoria jakamalla omia “venttiilipöksyjä” sekä miehille että naisille. Tämän tyyppinen huumori on jo aikansa elänyttä, mutta laadukkaat alusvaatteet ovat edelleen erittäin arvostettu liikelahja, kun se tehdään tyylikkäästi.
4 – USB kännykkätuuletin
Maailma on täynnä mitä kummallisempaa tavaraa. Yksi katalogien helmi on kännykkään kytkettävä propelli, jonka tarkoitus on viilentää käyttäjää. Monet teknologiaa edustavat lahjaideat ovat varsin lyhytikäisiä ja harvoin kestävällä pohjalla. Kansainvälisten toimittajien tuotekatalogit saattavat olla helposti 300-500 sivua paksuja. Kännykkätuulettimen kanssa samasta paikasta saa mm. toffee-tarjottimen tai antibakteerisen pidikekahvan ostoskärryn “turvalliseen” käyttöön. Olemme ottaneet koko ajan enemmän etäisyyttä ns. muovikrääsään, mutta viimeisen parin vuosikymmenen aikana on kyllä huomannut, miten pelottavan paljon mitä hullumpaa tavaraa on tarjolla. On parempi panostaa tuotteisiin, jotka eivät edesauta ilmaston lämpenemistä, kuin pahentaa ongelmaa kasalla kännykkätuulettimia.
5 – Kotimaisesta jalavasta tehty rannekello
Brändituotteiden uutta linjaa edustaa Aarni, joka tekee rannekelloja ja aurinkolaseja kotimaisesta puusta. Erikoiserinä kelloja on tuotettu tiettyjen alueiden, kuten Helsingin Mechelininkadulta kaadettujen lehmusten ja Kuninkaansaaren kuolemanlaakson vaahteroiden, rakentamisen tai uudistamisen tieltä kaadetuista puista. Olisi hienoa saada tuottaa jollekin vaikka uusien toimitilojen pihalta kaadetuista rungoista valmistettuja kelloja esimerkiksi palkitsemaan henkilökuntaa. Brändituotteen ei tarvitse olla tylsä vaan se voi edustaa yrityksen arvoja ja kertoa tarinaa. Meillä on valikoimissa myös mm. Pohjalaisen Namituvan herkkuja, Helsingin Villasukkatehtaan sukkia ja pihoilta poimituista omenoista valmistettua Omenasiepparin mehua.
6 – Puuvillakassit
Muovin siirtyessä monella tapaa “kiellettyjen aineiden listalle”, puuvillakassien kysyntä kasvoi räjähdysmäisesti. Tämä on esimerkki yhteiskunnallisesta ja lainsäädännöllisestä vaikutuksesta. Ilmaisia muovikasseja ei enää saa jakaa ja asenne muovia kohtaan on hyvin kielteinen, joten tilalle nostettiin kestävämpi korvaaja. Kassit kestävät ja kiertävät, välittävät yrityksen viestiä ja arvoja. Erittäin hyvä suunta ja toimiva tuote, jota vastaanottajat arvostavat.
7 – Samettiset lippalakit
Tähän on hyvä päättä lista. Onneksi sametti ei enää ole niin muodikasta kuin joku vuosikymmen sitten. Se, että nuori perheyritys kantoi kevyen prässikoneen viikonlopuksi kotiin, jossa töitä jatkettiin iltamyöhään koko perheen voimin, oli tuohon aikaan ihan normaalia. Se taas, että kyseinen materiaali vaati hieman erikoislaatuista huomiota, on kyllä ikimuistoista. Kun samettilippalakki oli saatu merkattua, lapset harjasivat hammasharjoilla pintoja suoriksi ja siisteiksi, jotta tuote saatiin tyylikkäästi asiakkaalle.
Me olemme aina innoissamme, kun saamme suunnitella uusia ja innostavia tapoja välittää yritysten viestiä profiilituotteiden kautta. Ota yhteyttä, järjestetään työpaja ja keksitään sinun yrityksellesi unohtumattomia brändituotteita nostamaan profiiiliasi. Ties vaikka pääsisit 50-vuotisjuhlien listalle.