Eletään vuotta 1982, Mauno Koivisto oli juuri valittu presidentiksi, kun 11. maaliskuuta Kauppa- ja teollisuusministeriö antaa ohjeen valita valtionyhtiöiden hallintoneuvostoihin vain alle 70-vuotiaita – Nisa Tuote perustetaan. Tätä kirjoittaessa eletään aikaa, joka jää varmasti mieliimme monella tapaa ja joskus on hyvä katsoa myös hieman taaksepäin ja muistella mennyttä.
80-luvun alussa suunnattaan kohti nousukautta, Keke voittaa ensimmäisenä suomalaisena F1-kilpailun, CD-levy otetaan käyttöön ja Italia juhlii jalkapallon maailmanmestaruutta. Helsinki saa metron, maailma tanssii Michael Jacksonin Thrillerin tahdissa ja Time-lehti valitsee vuoden mieheksi tietokoneen. Kokosimme 40-vuotisjuhlamme kunniaksi yrityksemme tapahtumia tähän artikkeliin. Hyppää mukaan matkalle ja tutustu neljään vuosikymmeneen, joiden varrelle on osunut monta kiinnostavaa virstanpylvästä.
Uusi idea yritysten erottautumiseen
Suomessa ei juuri myydä tuohon aikaan yritysvaatteita tai profiilituotteita. Mitä myydään, valmistetaan kotimaassa. Tilauksia ei tehdä vielä edes faxilla. Huppari odottaa tuloaan trendivaatteeksi. Jaakolla ja Tarja-Leenalla on idea. Ollaan saatu vihiä, että yritykset alkavat tilaamaan omilla liikemerkeillä painettuja paitoja. Lähdetään itsenäisiksi yrittäjiksi, perheeseen on syntynyt toinen lapsi ja silmissä siintää parempi elämä.
Pyyhekuningas syntyy – 1980-luku
Tuohon aikaan ei puhuttu brändin vahvistamisesta tai profiilimainonnasta, mutta markkina oli aukeamassa. Syntyy oma innovaatio – saunalannevaate. Saunaillat olivat yritysten arkea ja tärkeitä kohtaamispisteitä. Käytännöllinen ja kiinnostava keksintö herättää kiinnostusta ja pian monen firman päätökset tehdään omalla liikemerkillä varustettu lannevaate vyötäisillä. Päivät myydään ja illat sekä yöt valmistetaan uuttaa keksintöä lastenhoidon lomassa. Asiakkaat alkavat löytyä ja tuotevalikoima laajentuu, kunnes 90-luvun lama teilaa jopa valkoisten t-paitojen myynnin. Jotain on keksittävä.
Fruit of the Loom ja uusi tekniikka – 1990-luku
Jokainen Music Televisionin tahdissa kasvanut muistaa brändin, joka näkyi ja kuului. Vuonna 1851 Benjamin and Robert Knightin perustama puuvillavaatteiden tuottaja oli aloittanut Euroopan valloituksen. Nisa Tuote oli ensimmäinen yritys Suomessa, joka toi maahan Fruit of the Loomin vaatteita. Merkki on edelleen monen painajan kivijalka. Samalla solmitaan maahantuonti sveitsiläisistä kuvansiirtokalvoista. Kopiokoneella tulostettu kuva saadaan näin tekstiiliin lämpöprässillä ja paita syntyy vaikka omasta valokuvasta. Paletti on valmis ja uusi maailma auki painotuotteille.
Jalkatyöllä voittoon – laman vuodet
Tuoteperhe on nyt kunnossa ja se istuu ajan kuvaan ja tilanteeseen, jossa kaikki etsivät uusia tapoja pysyä markkinoilla. Puhelin soi kopioliikkeissä ja valokuvaamoissa – pian kuvapaidat ovat monen liikkeen valikoimassa. Paidat, kalvot ja prässit saa pakettina ja kuka tahansa voidaan kouluttaa jälleenmyyjäksi
Koneet kasvaa – 1994
Vuonna 1994 tehdään ensimmäinen suuri investointi. Automaattinen, 10-värinen silkkipainokone tulee taloon ja tuotanto alkaa muuttua kohti nykyaikaa. Uusia tuotteita lanseerataan, toimittajia kerätään ja siirrytään kohti profiilituotteiden ja brändimarkkinoinnin aikakautta.
Uudet tilat ja volyymit – 2000-luku
Vuonna 2008 rakennetaan uusi toimitila Klaukkalaan. Monipuoliset tilat kattavat show roomin, toimistotilat sekä tuotannon, jonka kaksi painolinjaa taitavat jopa 5000 paidan päivätahdin. Laitteita hankitaan eri materiaalien painamiseen ja merkkaamiseen, tuotantokapasiteetista huolimatta laatu on ottanut tilaa määristä niin palvelussa kuin tuotteissa.
Uuden sukupolven nousu – 2010-luku
Perheen aikuiset lapset ovat aktiivisesti mukana Nisan arjessa ja kehityksessä. Tuotteiden suunnittelu ja yksityiskohdat, käyttötarkoitus, vastuullisuus sekä rooli yritysten brändimarkkinoinnissa rakentuvat uusista ideoista, kiinnostavista yksityiskohdista ja käytännöllisyydestä eri kohtaamispisteissä. Liitytään osaksi New Wave Profile -markkinointiryhmää, verkkonäkyvyys uusitaan ja asiakkaille aletaan tuottaa omia räätälöityjä verkkopalveluita. Huolella suunnitellut tuotteet varastoidaan ja toimitetaan asiakkaalle omasta verkkokaupasta.
Perhe kasvaa – 40 vuotisjuhla 11.3.2022
Nisa-Tuotteen perhe jatkaa kasvuaan. Sen lisäksi, että olemme säilyneet perheyrityksenä ja saaneet kirjaimellista perheenlisäystä, olemme 40-vuotisjuhlien kynnyksellä palkanneet useita työntekijöitä ja solmineet lisää kumppanuuksia. Saunalannevaatteista on kasvettu huippubrändien ja menestyvien yritysten luottokumppaniksi suunnittelussa ja toimituksissa. Osaamiseemme luottavat designbrändit, teollisen alan yritykset sekä kansainvälistyvät ravintolaketjut. Unohtamatta kuitenkaan valkoisia logoilla painettuja t-paitoja suomalaisten yrittäjien arkeen ja uusiin kasvutarinoihin.
Tervetuloa mukaan matkalle seuraavaksi 40 vuodeksi.
Kuvissa mm. yrityksen ensimmäinen, perustajamme Jaskan isän Reino Jokelan valmistama painoraami. Tarja-Leena messuilla sekä uuden teknologian esittelevää mainontaa 90-luvun puolivälistä ja aiempia toimitiloja.