Olet tehnyt kovan työn ja onnistunut rekrytoimaan uuden huippuosaajan tiimiisi. Tavoitteena on saada hänet tuntemaan olonsa tervetulleeksi ja tarttumaan innokkaasti yrityksesi arvoihin ja toimintatapoihin. Parhaassa tapauksessa uusi työntekijä on heti ensimmäisestä päivästä lähtien aktiivinen ja inspiroiva brändilähettiläs – onhan hän todennäköisimmin kertomassa teistä juuri ensimmäisten päivien ja uusien tapahtumien aikana.
Siinä missä perehdytys tarkoittaa monelle vain työtehtävien opettelua ja sisäänajoa järjestelmiin, on “tuloksellinen onboarding” brändin rakentamisen ja markkinointiviestinnän maailmassa kasvavissa määrin käytetty termi sille, miten henkilö ajetaan sisään yrityksen edustajaksi eri kohtaamispisteissä.
Kun uusi työntekijä on käynyt läpi vaativan hakuprosessin ja olet onnistunut myymään yrityksesi parhaalle osaajalle, on sinun aikasi näyttää, että päätös kannatti. Teknisten seikkojen selvittely on välttämätöntä, mutta tärkeämpää rekrytoinnin arvon ja kestävyyden kannalta on perehdyttää uusi jäsen yrityksen kulttuuriin ja brändiin.
Hyvä onboardin lisää tutkitusti henkilöstön sitoutumista yritykseen, tehostaa tavoitteiden saavuttamista ja parantaa tuottavuutta – kaikki tämä samalla kun työntekijä tehdään onnelliseksi ja kasvatetaan yrityksen positiivista näkyvyyttä.
Kolme helppoa vinkkiä, joilla varmistat, että tiimisi uudet jäsenet nostavat yrityksesi profiilia heti töiden alettua
1 – Hanki tarvittavat esitiedot ja tee onboardingista osa rekryprosessia
Muista luoda selkeä prosessi ja tee yksityiskohtainen tarkistuslista kaikista huomioitavista asioista sekä kerää työntekijästä kaikki tarvittavat tiedot, kuten virallinen ja kutsumanimi, puhelinnumero, sähköposti, vaatekoko ja miksei vaikka lempiväri. Näin voit valmistella onboardingin ennen ensimmäistä työpäivää ja paketoida toteutuksen osaksi uuden henkilön palkkaamista.
- Mikäli organisaatiollasi on jatkuva tarve brändituotteille, kannattaa tutustua räätälöityyn tilauspaveluun!
2 – Valmistele työn aloitus ja varmista, että kaikki tarvittava odottaa työpisteellä
Tilaa käyntikortit, kynät (vaikka työntekijän lempiväriä), kahvimuki sekä tietysti oikean kokoiset, vuodenajan mukaiset työ- ja edustusvaatteet valmiiksi. Unohtamatta eri työkalujen ja sovellusten käyttöönottoa ja yrityksen materiaaleja, joihin voi kuulua esimerkiksi kirjatut toimintatavat, brändiohjeistus, viimeisimmät uutiskirjeet ja ajankohtaiset tiedotteet.
Miltä sinusta tuntuisi, jos ensimmäisenä työpäivänä uusi työpisteesi olisi katettu valmiiksi ja kaikessa olisi huomioitu myös jollain lailla oma henkilökohtainen makusi tai tunnistaisit, että eteesi on nähty hieman vaivaa. Juuri näistä hetkistä kerrotaan ystäville ja entisille kollegoille.
- Jos yritykselläsi ei ole vielä vakiintunutta mallistoa, jota voidaan tuottaa ja toimittaa kestävällä pohjalla, tutustu uusimpiin kuvastoihimme ja suunnitellaan yhdessä toimiva mallisto.
3 – Yllätä ja anna aikaa sekä valmiit työkalut onnistua
Muista myös oma osasi – jaa innostuksesi uudesta henkilöstä saatteen kera yrityksen kanavissa. Tähän voit heti järjestää myös henkilökuvauksen. Kutsu uusi työntekijä ryhmiin ja keskusteluihin, kommunikoi tämä muille työntekijöille ja anna mahdollisuus sosiaaliseen kontaktiin eri kanavissa.
Älä kiiruhda vaatimusten kanssa vaan jätä onboardingissa aikaa, jota työntekijä tarvitsee, jotta toiminnan hyödyt ja ilo ei jää kiireen ja liian nopean etenemisen jalkoihin. Harva osaa odottaa hienosti ja huolella tehtyä prosessia ja valmistelua, siksi sen arvo ja toimivuus on edelleen taattu.
- Kaikissa brändituotteissa on tärkeää huomioida yrityksen ilme ja arvot. Asiantuntijoidemme vinkit profiilituotteiden suunnitteluun voit lukea täältä – tai ota rohkeasti yhteyttä.